Bokningsregler

Dessa villkor beskriver bokningsregler för expressbussresor med Mohlins Expressbuss AB. All handel och verksamhet inom denna webbshop följer svensk lagstiftning. Klicka här för att läsa vår integritetspolicy (GDPR) om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Under rådande pandemi har vi kompletterande av- och ombokningsvillkor. Klicka här för att läsa dem.

 1. Allmänna villkor
Du måste ha fyllt 18 år för att kunna beställa. Alla priser är inkl. moms. Frakt och postförskottsavgift tillkommer. Alla beställningar som görs över Internet är bindande. Vi reserverar oss för ev. slutförsäljning samt fel i pris och texter.

 2. Biljett och bokningsnummer
Biljett måste alltid köpas före avresa för att garanteras plats på bussen. Betalning skall erläggas i förskott.

Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten/bekräftelsen överensstämmer med sträcka, tid och datum som beställts. På- och avstigning måste göras på bokad hållplats. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen. Ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel.

Biljetten skall sparas under hela resan. Alla som reser på våra bussar måste kunna visa upp giltigt färdbevis, biljettkontroller förekommer.

Våra biljetter säljs som grund utan om- och avbokningsskydd. Är man osäker på sin resa kan man köpa till ett om- och avbokningsskydd. För information om regler som gäller vid om- och avbokning, läs mer under rubriken Om- & avbokningsskydd. Läs här vilka om- och avbokningsregler som gäller tills vidare under pågående pandemi.

Ombokning jämställs som avbokning.

De mest prisvärda biljetterna köps via vår hemsida. Biljettköp via telefon eller återförsäljare sker till ordinarie priser d.v.s. 50 kr i påslag.

Betalning kan göras via Swish eller kortbetalning.
Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir.

 3. Platsbokning
Platsreservation ingår i biljettpriset och väljs obligatoriskt vid bokning.  
Vid oklarheter, prata med chauffören så hjälper denne dig till rätta.

För de turer som går med en dubbeldäckare så ser platsreservationen ut enligt nedan. Under platskartan vid platsreservation har du två länkar, "Första våningen" och "Andra våningen". Klicka på dessa för att välja säte på första eller andra våningen. Observera att platserna kan bli påverkade vid ett eventuellt bussbyte.


 4. Åldersregler/biljettkategori
Barn (0-12 år, fram till den dag man fyller 13 år): 
Barn ska av säkerhets- och trivselskäl ha ett eget säte. Biljett ska därför köpas till samtliga barn oavsett ålder. Mohlins Expressbuss tar inte särskilt ansvar för barn utan målsman är alltid ansvarig. Det är ni som förälder som avgör om barnet kan resa på egen hand. Ett tips kan vara att förse ert barn med en mobiltelefon. Då kan ni hålla kontakten om bussen anländer tidigare/senare eller om något har hänt.

Bilbarnstol eller sittkudde medtages själv av resenären, och finns tyvärr ej att låna av oss. Enligt föreskrifter bör alla barn använda bälte tillsammans med bilbarnstol/sittkudde under hela resan. Barnvagnsinsatser tas in i bussen i mån av plats. Kan ej förbokas.

Ungdom (13-25 år, fram till den dag man fyller 26 år):
Passageraren ska kunna styrka sin ålder.

Studerande: En passagerare med giltigt verifikat från Studentkortet, CSN, Mecenat, Membit eller SJ:s tillfälliga intyg kan åka med studeranderabatt. Rabatten gäller även för internationella studenter med ISIC- och IYTC-kort. Giltigt kort eller motsvarande app, samt legitimation ska medföras under hela resan för att styrka rätten till rabatt. Mohlins Expressbuss accepterar de vanligaste norska och danska studentkorten. Välj Ungdom som biljettkategori när du bokar för att registrera rabatten.

Pensionär: Ålder- eller förtidspensionärer. Verifikat som styrker passagerarens ålder (från den dag du fyller 65 år), eller intyg från Försäkringskassan skall medföras under hela resan.

Det åligger resenären att vid köp informera att denna åberopar ev. rabatt enligt ovan skrivna kriterier. Rabatt kan ej erhållas efter avslutat köp.

 5. Hjälp för resenärer med särskilda behov.
Mohlins Expressbuss policy är att i största möjliga mån hjälpa alla kunder till en behaglig och trivsam resa. Om du har särskilda behov, exempelvis på grund av nedsatt rörlighet, syn eller hörsel kan du kontakta oss på 0651-10 000. Kontakta oss senast 7 dagar innan den aktuella resan ska äga rum för att vi tillsammans med dig ska kunna planera resan på bästa sätt.

Vi har tyvärr inte möjlighet att uppfylla alla de behov som kan uppstå och kan därför inte garantera att resan alltid går att genomföra, men vi gör alltid vårt bästa.

Ledsagning vid Stockholm Cityterminal
Bokning av ledsagning behöver komma Cityterminalen tillhanda senast 24 timmar i förhand. Mötesplatsen finns innanför huvudentré Klarabergsviadukten 72. Ledsagarservice finns tillgänglig alla dagar i veckan och bokas via mail på kundservice@cityterminalen.com alternativt på telefon 070 762 25 72 helgfri mån-fre kl 08-17. Obs! Denna service bokar du som kund själv, det är inget Mohlins Expressbuss tar ansvar över.

 6. Betalningsalternativ
Vi använder kortbetalning och Swish som betalningsalternativ.

Kortbetalning.
Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Adyen. Kortbetalningar som hanteras av Adyen är PCI-DSS certifierade.

Swish
Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning. Bokar du din biljett via dator så scannar du en QR-kod med din mobil och bekräftar sedan köpet via BankID. Bokar du via mobilen så öppnas Swish-appen automatiskt och därefter godkänner du köpet med BankID.

 7. Om- och avbokningsskydd
För att omboka och/eller avboka din resa måste du vid bokningstillfället lägga till ett avbokningsskydd. Avbokningsskyddet kostar 10% baserat på varukorgen, dock lägst 50 kr. Läs här vilka om- och avbokningsregler som gäller tills vidare under pågående pandemi.

Med ett avbokningsskydd har du möjlighet till vardera en (1) ombokning och en (1) avbokning fram till två timmar före avgång.

Har du ett avbokningsskydd kopplat till din biljett får du pengarna tillbaka för din resa om avbokning sker två timmar före avresa, kostnaden för avbokningsskyddet återbetalas dock ej. Återbetalning sker till samma konto som de drogs ifrån, det dröjer normalt 4-5 bankdagar. Tänk på att utan avbokningsskydd kan inte resan avbokas med återbetalning! Observera att om- eller avbokning inte kan göras via e-post, sms eller sociala medier.

För att om- eller avboka din resa går du tillväga på följande sätt:

• Logga in på Mitt konto  via din e-postadress och lösenord .
• Klicka vidare på Hantera bokning, välj sedan Ändra biljett alt. avboka biljett.
• Ange vem eller vilka passagerare som ska ändra biljett alt. avboka.
• Om du avbokar får du en bekräftelse via e-post att återbetalningen är registrerad.
• Vill du omboka din resa så söker du efter nytt datum och avgångstid. Reserverar din nya plats och bekräftar.
• Ny biljett skickas till angiven e-postadress.

För dig som ännu inte har ett konto hos oss:
• Klicka på Ändra bokning, som finns i menyfältet på hemsidan bokning.mohlinsexpressbuss.se
• Logga in via din e-postadress och biljettnummer (12-siffrigt nummer som står på biljetten)
• Följ sedan instruktionerna ovan.

 8. Hållplats
Våra hållplatser är markerade med skylt.

Av- och påstigning kan endast ske vid angivna hållplatser. Det åligger resenären att ta reda på aktuell avreseplats samt att vara på plats i god tid före angiven avresetid.

Var noga med att boka dig till/från rätt hållplats. Vi garanterar endast att bussen stannar på den hållplats du bokat till/från.

Om ni vill resa tillsammans men planerar att stiga av/på vid olika hållplatser, vänligen observera att det finns en möjlighet att ni inte hamnar på samma buss.

Observera att på Cityterminalen i Stockholm sker avstigning utanför byggnaden, medan påstigning sker både inifrån och utanför Cityterminalen. Vilken gate som gäller på respektive avgång skyltas på informationstavlorna som finns placerad i avgångs-/ankomsthallen.

Det går även att se ankomster samt avgångar på följande länk: http://www.cityterminalen.se/sv/Avgangar-och-ankomst/

 9. Bagage
Det är resenärens skyldighet att märka resgodset med namn och adress samt kontrollera vid avstigning att rätt bagage medtas. Två väskor och ett skidpaket får medtagas kostnadsfritt. Ett mindre handbagage som ej inkräktar på andras utrymme eller hindrar passagerare får tas med in i bussen. Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång eller vid utgångar.

Observera att Mohlins Expressbuss ej tar ansvar för värdeföremål eller kontanter som förvaras i bussens lastutrymme.

Bagage får inte medföras som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet såsom explosiva och brandfarliga föremål/vätskor. Ej heller giftiga, smittbärande och frätande ämnen får medtagas och inte heller vapen.

Löser man en barnbiljett är det tillåtet att ta med en barnvagn i bussens lastutrymme utan extra kostnad. För att skydda den ska den vara packad i plastpåse eller annat typ av skydd. Inga andra föremål än själva vagnen får ligga i plastpåsen. Även rullator och rullstol får tas med utan extra kostnad.

Mohlins Expressbuss ansvarar ej för skadat, förkommet eller stulet bagage. Vid skada hänvisar vi till resenärens egen försäkring. Det är resenärens skyldighet att märka sitt bagage med namn, adress och telefonnummer samt att emballera sitt bagage så skador undviks. Kontrollera noga vid avstigning att rätt bagage medtas.

I det fall Mohlins Expressbuss har hanterat bagage vårdslöst eller genom uppsåt orsakat skada eller vid skador som inträffar till följd av användning av bussen, ansvarar Mohlins Expressbuss i enlighet med vad som följer av tvingande lag och allmänna rättsprinciper.

 10. Kvarglömt bagage
Vid kvarglömt bagage, skicka en utförlig beskrivning via vårt formulär genom att klicka här. Vi kontaktar er så snart vi har haft möjlighet att kontrollera bussen och eventuellt hittat det som blivit kvarglömt. Har något lämnats kvar på hållplatsen är det inget vi har möjlighet att eftersöka. Upphittat bagage kan skickas inom Sverige mot en administrativ avgift.

Enligt hittegodslagen är vi skyldiga att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. I den mån vi har möjlighet att spåra ägaren till godset kommer vi självfallet att göra det samt underrätta honom eller henne om var godset kan återfås. Om vi ej kan spåra ägaren eller att godset inte hämtas upp inom två veckor från datumet då godset upphittats, lämnas godset in till närmsta polisstation och återfinns där. Vi tar inget särskilt ansvar för upphittat gods.

 11. Cyklar
Cykel kan i mån av plats medföras mot extra avgift (och alltid tillsammans med resenär) förutsatt att cykeln är ordentligt emballerad, så att den inte skadar dina medpassagerares bagage. Din cykel packas helst i en cykelväska. I annat fall packas cykeln så att styret vrids ett kvarts varv samt pedalerna och hjulen bortmonteras. Dessutom ska delar som kan smutsa ner andra resenärers bagage täckas, exempelvis med bubbelplast eller wellpapp, samt packas i kartong eller hållbar säck.

Mohlins Expressbuss förbehåller sig rätten att neka cykel i bagage om bedömningen görs att den kan skada övrigt bagage.

 12. Djur
Hundar och andra djur får ej medtages p.g.a allergier och av utrymmesskäl.

Observera att undantag görs för ledarhundar som innehar tillstånd.
När du ska boka sittplats och har med dig ledarhund ska du tänka på att välja ett säte som är i anslutning till bakdörren. Meddela vår kundtjänst på info@mohlinsexpressbuss.se alternativt 0651-10 000 när du bokat din resa så vi kan notera att ledarhund kommer att finnas ombord

 13. Gods - max 10 kg per kolli
Övrigt gods medtages i mån av plats och till överenskommet pris. Kontakta alltid Mohlins Expressbuss för att boka gods. Gods skall betalas i samband med bokning och hämtas av mottagaren vid bussen vid ankomst till avsedd hållplats.

 14. Bussar
Trafiken utföres normalt med turistbussar med säkerhetsbälten på alla platser, toalett, air-condition och fällbara stolar. Vid större helger och under lågsäsong och p.g.a oförutsedda händelser (force majure) kan ersättningsbussar tas i trafik. Vid lite resande tar vi hjälp av Länstrafiken. På våra anslutningar till huvudlinje kan fordon som saknar toalett förekomma.

 15. Bälten
Bälten finns på alla platser och skall enligt lag användas. Alla barn skall ha en egen sittplats. Det är målsman som ansvarar för att även små barn kan vara fastspända i medhavd bilbarnstol.

 16. Internet/220V
I våra egna bussar erbjuder vi gratis internet samt 220v ombord. Under vissa perioder, framförallt fredagar och söndagar samt stora resehelger, behöver vi ta in underleverantörer. En del leverantörer kan inte garantera att det alltid finns eluttag och internet ombord. Vi reserverar oss för ev. driftstörningar i vår internetuppkoppling som radioskugga i vissa områden samt driftstörningar från leverantör o.s.v.

 17. Realtid
Nu kan du följa de bussturer som är i trafik med Härjedalingen. På din biljett (som du fått via sms eller mail) står det vilket turnummer du skall resa med. Efter du valt tur så zoomar kartan in den buss du valt och visar vart den är i realtid samt information om hur lång tid det är kvar till nästa hållplats. Beroende på vilken läsare du använder så kan du behöva klicka på bussen för att informationen ska komma fram. Klicka här för att komma till kartan.
Observera att det vid högsäsong kan vara flera bussar på samma tur och då kommer det fram flera bussar på kartan. Vid större helger och p.g.a oförutsedda händelser (force majeure) kan ersättningsbussar tas i trafik, dessa är då ej sökningsbar.

 18. Resenären
Företaget kan vägra befordra passagerare/resgods om risk för skada föreligger eller om andra resenärers rättighet äventyras. Det åligger resenären att följa angivna regler och rätta sig efter förarens instruktioner.

Våra resenärers säkerhet är vår högsta prioritet och med anledning av Covid-19 har vi implementerat ett flertal nödvändiga och effektiva åtgärder. Att bära munskydd ombord under hela resan är ett krav. Har du inget eget munskydd med dig så delar våra förare ut det när du kliver ombord. Läs mer om våra Covid-19 anpassningar här och läs mer om våra av- och ombokningsregler som gäller under rådande pandemi.

Mobiltelefon, bärbar dator, mp3-spelare etc. får användas ombord. Tänk dock på att visa hänsyn till dina medresenärer. Använd i första hand headset, hörlurar. Vänligen respektera att medresenärer vill ha det lugnt omkring sig. Föraren har rätt att avvisa den som stör sina medresenärer. 

Det är tillåtet att ta med och förtära mat, dryck, fika, godis ombord på bussen under förutsättning att det inte skapar olägenheter för medresenärer. Tänk på allergier som exempelvis nötter, nötter får ej ätas ombord, inte heller öppna förpackningar innehållande nötter.

 19. Rökning
Det är ej tillåtet att röka i våra bussar, detta gäller självfallet även på toaletten samt i närheten av bussens in- och utgångar trots att du befinner dig utomhus.

 20. Förseningar
Ibland kan väder och trafikstörningar göra att vi inte lyckas hålla tiderna. Detta medför dock inget ersättningsansvar. För anslutande turer/vidare resa med annat transportföretag ansvaras ej. Vid förseningar som inte beror på väder, trafikstörningar eller övrigt som vi inte kan påverka och förseningen till resenärens ankomstort är mer än 60 minuter mot angiven tid i tidtabell ersätts resenären med en (1) fri enkelresa motsvarande den resa som gällde vid förseningstillfället.

 21. Reklamation
Reklamationer skall framföras skriftligen, senast 14 dagar efter avslutad resa. Den skickas via vårt reklamationsformulär.

Reklamation skall innehålla biljettnummer och varukorgsnummer från den aktuella resan samt en redogörelse vad som var orsaken. Samtliga inkomna brev besvaras. Vi är tacksamma för dina åsikter, de gör att vi kan bli ännu bättre.

 22. Större helger
Inför större helger utvecklar vi ofta vår tidtabell ytterligare för att den bättre ska passa våra resenärer. För aktuell tidtabell så vår hemsida.

 23. Personuppgifter
När du köper en resa lämnar du personuppgifter om dig själv och den eller de personer du köper resa åt. Mohlins Expressbuss ansvarar för att behandla personuppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Du kan läsa mer om hur Mohlins Expressbuss behandlar dina personuppgifter och om dina rättigheter under vår integritetspolicy.