Vanliga frågor

BILJETTER OCH BETALNING
HUR BOKAR JAG MIN BILJETT?
Våra billigaste resor hittar du alltid via vår hemsida. Du kan även kontakta våra bokningskontor på telnr: 0651-10 000 så skapar vi en bokning åt dig. Detta medför dock en administrativ avgift på 50 kr/biljet.

Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

HUR KAN JAG BETALA RESAN?
Din resa betalar du i förväg och det gör du billigast och enkelt via vår hemsida. Det går att betala både med kort (VISA/Mastercard), Swish samt Klarna faktura. Obs! Det går inte att betala resan kontant ombord på bussen.

MÅSTE JAG BOKA SITTPLATS/PLATSRESERVATION?
Ja det ingår kostnadsfritt i din biljett vid bokning. Du väljer säte vid bokning.

OMBOKA/AVBOKA

HUR OMBOKAR JAG MIN BILJETT?
För att om- eller avboka din resa går du tillväga på följande sätt:
* Logga in på Mitt konto via din e-postadress och lösenord.
* Klicka vidare på Hantera bokning, välj sedan Ändra biljett alt. avboka biljett.
* Ange vem eller vilka passagerare som ska ändra biljett alt. avboka.
* Om du avbokar får du en bekräftelse via e-post att återbetalningen är registrerad.
* Vill du omboka din resa så söker du efter nytt datum och avgångstid. Reserverar din nya plats och bekräftar.
* Ny biljett skickas till angiven e-postadress.

För dig som ännu inte har ett konto hos oss:
* Klicka på Ändra bokning, som finns i menyfältet på hemsidan mohlinsexpressbuss.se
* Logga in via din e-postadress och biljettnummer (12-siffrigt nummer som står på biljetten)
* Följ sedan instruktionerna ovan.

JAG VILL ÄNDRA MITT SITTPLATS, VAR GÖR JAG DET?
För att ändra sittplats i en befintlig bokning behöver du ringa vår kundtjänst på 0651-10 000. Varje platsreservation som ändras kostar 50 kr och betalas direkt vid ändringstillfället.

JAG MÅSTE ÄNDRA RESDAG, KAN JAG DET?
Ja, via vår hemsida kan du omboka din befintliga resa om du gör det senast två timmar före avresa. Logga in på ditt konto på vår hemsida. OBS! Ombokning är kostnadsfritt att göra vid ett (1) tillfälle. Ombokningen gäller resa till och från samma hållplats som bokningen avser med med ny avgångstid/dag.

JAG HAR AVBOKNINGSSKYDD OCH VILL AVBOKA MIN BILJETT, NÄR OCH HUR FÅR JAG TILLBAKA MINA PENGAR?
När du avbokat får du en bekräftelse via e-post att återbetalningen är registrerad. Pengarna betalas tillbaka till samma konto som de drogs ifrån, det dröjer normalt 4-5 bankdagar.

HÅLLPLATSER

VAR HITTAR JAG BUSSEN PÅ CITYTERMINALEN?
Du hittar våra bussar genom att gå in på Cityterminalen och titta på informationstavlorna vilken gate Härjedalingen avgår från. Det finns även en informationsdisk där du kan fråga om du blir osäker. Bussen körs fram ca 20-30 minuter före avgång. Kom i god tid för att lasta ditt bagage och hitta din sittplats.

VAR HITTAR JAG BUSSEN PÅ ARLANDA?
I ankomsthallen finns informationstavlor som visar vilken hållplats Härjedalingen avgår från. OBS! Flytt av bussangöring vid Terminal 5 på Arlanda På grund av utbyggnationen av Stockholm Arlanda Airport kommer bussangöringen som idag finns utanför Terminal 5 att stängas ner i mitten av december 2020 (exakt datum är ännu inte klart). Flytten är enligt Swedavia temporär men i dagsläget finns det inget slutdatum. En ny tillfällig bussterminal upprättas vid Terminal 4 och Härjedalingen har tilldelats hållplats 4. Det tar cirka fem minuter att promenera mellan Terminal 5 och hållplatsen vid Terminal 4.

VAR LIGGER HÅLLPLATSEN I UPPSALA?
Härjedalingen trafikerar hållplatsen vid Uppsala Business Park Södra längs Almungevägen, väg 282. Reser du norrut ska du stå vid hållplatsen som är på samma sida som Pendlarparkering Boländerna.
Koordinater för hållplats Uppsala Business Park Södra
Latitude: 59.84575
Longitude: 17.70474

VILKEN HÅLLPLATS HAR MASEXPRESSEN VID RESECENTRUM I MORA?
Vi har tilldelats hållplats 6 i Mora.

VAR LIGGER HÅLLPLATSEN I BORLÄNGE?
Vid Borlänge Resecentrum, hållplats 9. Adress: Ovanbrogatan 7, 784 33 Borlänge

OBSERVERA att du endast kan kliva ombord vid den hållplats som du har bokat din biljett ifrån.

TIDTABELL

HUR GÅR BUSSARNA VID STÖRRE HELGER?
Inför större helger utvecklar vi ofta vår tidtabell ytterligare för att den bättre ska passa våra resenärer. Sök information/ tidtabell via vår hemsida eller kontakta vår bokning för mera info.

OMBORD

HUR MYCKET BAGAGE KAN JAG TA MED MIG?
Två väskor och ett skidpaket får medtagas kostnadsfritt. Handbagage som ej inkräktar på andras utrymme eller hindrar passagerare får tas med in i bussen. Väskor får av säkerhetsskäl ej placeras i mittgången på bussen under resan. Det är resenärens skyldighet att märka resgodset med namn och adress samt kontrollera vid avstigning att du har rätt bagage.

FÅR HUNDAR ÅKA MED PÅ BUSSEN?
Hundar och övriga djur får inte åka med på bussen p.g.a allergier och av utrymmesskäl. Undantag görs för ledarhund. Detta måste dock förbokas!

STANNAR BUSSEN FÖR RAST?
De flesta avgångar är direktbussar, dvs gör ingen rast efter vägen. Men på vissa avgångar gör bussen ett matuppehåll.Detta framgår vid bokning av resa och info finns även i våra tidtabeller. älkommen att kontakta våra kontor om du är osäker.

FINNS DET INTERNET OMBORD?
Vi bjuder på fri wifi ombord på bussarna. Ibland sätts dock bussar in, som saknar wifi. Detta medför inget ersättningsansvar.

FÅR JAG ANVÄNDA TEKNISK UTRUSTNING OMBORD?
Mobiltelefon, bärbar dator, mp3-spelare etc. får användas ombord. Tänk dock på att visa hänsyn till dina medresenärer. Vänligen respektera att medresenärer vill ha det lugnt omkring sig. Föraren har rätt att avvisa den som stör sina medresenärer.

FÅR JAG FÖRTÄRA MAT PÅ BUSSEN?
Det är tillåtet att ta med och förtära mat, dryck, fika, godis ombord på bussen under förutsättning att det inte skapar olägenheter för medresenärer. Tänk även på allergirisken. Det är chaufförens instruktioner som alltid gäller ombord!

HITTEGODS

OM JAG GLÖMT NÅGOT PÅ BUSSEN, HUR KAN JAG FÅ TILLBAKA DET?
Fyll i vårt hittegods formulär här För att vi skall kunna kontakta dig är det viktigt att du fyller i dina kontaktuppgifter korrekt. Vänligen kontrollera dina uppgifter innan du skickar in formuläret.

Enligt hittegodslagen är vi skyldiga att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. I den mån vi har möjlighet att spåra ägaren till godset kommer vi självfallet att göra det samt underrätta honom eller henne om var godset kan återfås. Om vi ej kan spåra ägaren eller att godset inte hämtas upp inom två veckor från datumet då godset upphittats, lämnas godset in till närmsta polisstationoch återfinns där.

MITT KONTO

KOSTAR DET NÅGOT ATT AKTIVERA ETT KONTO PÅ ER SIDA?
Nej det kostar ingenting. Fördelen med att skapa ett konto är att du samlar alla resor på samma ställe. Där kan du se gamla och nya bokningar, omboka dina resor, skriva ut biljetter eller skicka biljetter till din eller någon annans e-postadress.

JAG HAR ETT KONTO HOS ER SOM JAG INTE ANVÄNT PÅ CIRKA ETT ÅR OCH NU NÄR JAG FÖRSÖKER ATT LOGGA IN SÅ GÅR DET INTE, VARFÖR?
Vi har ett nytt bokningssystem så tyvärr finns inte ditt konto/inlogg kvar men det går bra att skapa ett nytt konto hos oss genom att klicka här

PRESENTKORT

SÄLJER NI PRESENTKORT?
Ja det gör vi. Kontakta vår kundtjänst på 0651-10 000 eller info@mohlinsexpressbuss.se så hjälper vi dig.

MILJÖ
HUR JOBBAR NI MED MILJÖFRÅGOR?

Som ett företag inom transportsektorn vet vi att vår verksamhet har stormiljöpåverkan, därför mäter och följer vi löpande upp våra utsläpp. Vårt mål är att minska påverkan av miljön så långt det är möjligt och vi strävar efter att sänka förbrukningen av drivmedel på våra fordon genom information, utbildning och uppföljning tillpersonal. Läs mer här